Xenon Observer

Traian Basescu

traian basescu biografie 150x150 Traian Basescu              BIOGRAFIE

Traian Basescu (n. 4 noiembrie 1951, Basarabi, azi Murfatlar, judetul Constanta) este un politician roman, actualul presedinte al Romaniei. Pana in decembrie 2004 a fost liderul Partidului Democrat. Intre 2000 si 2004 a fost primar al Bucurestiului. In 2004 a candidat pentru presedintie din partea Aliantei D.A. (PNL-PD), castigand alegerile si devenind presedinte al Romaniei. In 2009 a candidat din nou pentru presedintie din partea PD-L, castigand alegerile si ramanand in functia de presedinte. Conform datelor publicate in presa, Traian Basescu a primit majoritatea voturilor (115 831 din 146 876) cetatenilor romani din diaspora si Republica Moldova, care au reprezentat aproximativ 0,60% din numarul voturilor totale valabil exprimate.

Originea si studiile:

Traian Basescu s-a nascut ca fiu al ofiterului Dumitru Basescu, fost muncitor, recrutat de Partidul Comunist Roman pentru cariera militara. Conform declaratiei senatorului Sergiu Nicolaescu, Dumitru Basescu a fost la Sibiu coleg de scoala militara cu Victor Stanculescu si Vasile Milea, avansati in timpul regimului comunist la gradul de general, cu functii cheie in guvernul Constantin Dascalescu. Dumitru Basescu a decedat in anul 2002 iar sotia acestuia, Elena Basescu, nascuta in 1928 a decedat in anul 2010.

Traian Basescu a absolvit in anul 1976 Institutul de Marina Mircea cel Batran din Constanta, Facultatea de Navigatie, Sectia Comerciala.
In anul 1995 a absolvit cursurile avansate in Industria Transportului Maritim ale Academiei Norvegiene, ca bursier al acestui stat.
Este casatorit cu Maria Basescu, cu care are doua fete: Ioana si Elena.

Activitate politica si profesionala:

Intre 1981-1987 a fost comandant de nava in cadrul flotei comerciale a RSR. Incepand cu 1987 a facut parte din reprezentanta Navrom la Anvers. In anul 1989 a devenit director general al Inspectoratului pentru Navigatie Civila in cadrul Ministerului Transporturilor, in cabinetul Dascalescu, functie pe care a indeplinit-o pana la Revolutia din 22 decembrie 1989.

A fost membru al Partidul Comunist Roman. Dupa caderea comunismului a declarat ca s-a inscris in PCR doar pentru a putea face cariera in marina comerciala.

In primul guvern de dupa Decembrie 1989, Guvernul Petre Roman (1), a ocupat functia de subsecretar de stat in Ministerul Transporturilor.

• Ministrul Transporturilor in Guvernul Petre Roman (2) (30 aprilie 1991 – 16 octombrie 1991)
• Ministrul Transporturilor in Guvernul Theodor Stolojan (16 octombrie 1991 – 19 noiembrie 1992)
• La alegerile legislative din 1992 a fost ales deputat de Vaslui din partea FSN (1992 – 1996)
• Vicepresedinte al Comisiei de Industrie si Servicii a Camerei Deputatilor (1992 – 1996)
• Director Coordonator in campania electorala a lui Petre Roman (1996)
• Deputat PD de Vaslui (1996-2000)
• Ministrul Transporturilor in Guvernul Victor Ciorbea (12 decembrie 1996 – 11 februarie 1998)
• Ministrul Transporturilor in Guvernul Radu Vasile (17 aprilie 1998 – 22 decembrie 1999)
• Ministrul Transporturilor in Guvernul Mugur Isarescu (22 decembrie 1999 – 26 iunie 2000)
• Primar General al Municipiului Bucuresti (Iunie 2000 – Decembrie 2004)
• Presedinte al Organizatiei Partidului Democrat al Municipiului Bucuresti (2000 – 2001)
• Presedintele Partidului Democrat (Mai 2001 – Decembrie 2004)
• Co-presedinte al Aliantei D.A. alaturi de Theodor Stolojan (2003 – 2004)
• Presedinte al Romaniei (20 decembrie 2004 – 14 decembrie 2009)
o la 16 aprilie 2007 – suspendat de catre Parlament
o la 19 mai 2007 – reconfirmat prin Referendum, cu peste 74% din voturile exprimate
• Presedinte al Romaniei (14 decembrie 2009 – …)

Presedinte al Romaniei:

La sfarsitul anului 2004, dupa alegerile parlamentare, Traian Basescu l-a numit pe Calin Popescu Tariceanu prim-ministrul Romaniei, dupa ce a fost constituita majoritatea parlamentara, prin cooptarea Partidului Conservator la guvernare. La cateva luni dupa instalarea guvernului Tariceanu, presedintele Basescu, datorita majoritatii fragile a coalitiei in parlament, i-a cerut premierului Tariceanu sa demisioneze in vederea provocarii alegerilor parlamentare anticipate pentru a se putea forma o majoritate confortabila, necesara trecerii proiectelor de lege pentru aderarea in Uniunea Europeana.

Desi initial premierul accepta un astfel de plan, la scurt timp hotaraste si declara ca o astfel de decizie ar conduce la o instabilitate administrativo-politica indezirabila in contextul aderarii la UE. In aceste conditii, apar primele disensiuni in interiorul coalitiei guvernamentale formata din Alianta D.A., PC si UDMR. Se formeaza doua tabere, una care sustine actiunile presedintelui, iar alta care acuza din ce in ce mai puternic implicarea presedintelui in viata politica si in activitatea guvernului dincolo de limitele impuse functiei de Constitutia Romaniei.

Din dorinta de a fi un presedinte jucator, Traian Basescu a actionat in diverse moduri care au starnit nemultumiri in randul clasei politice, mai putin in randurile partidului condus pana la functia de presedinte de Traian Basescu, PD.

La finalul anului 2008, dupa alegerile parlamentare, Traian Basescu l-a numit pe Emil Boc prim-ministrul Romaniei, dupa ce a fost constituita majoritatea parlamentara, printr-o alianta intre PD-L si PSD venita in urma semnarii „Parteneriatului pentru Romania”.

Pe data de 2 octombrie 2009, Traian Basescu l-a remaniat din functia de ministru pe Dan Nica, ceea ce a dus la demisia in bloc a tuturor membrilor guvernului desemnati de PSD.

In urma demiterii Guvernului Boc de catre parlament prin motiune de cenzura pe 13 octombrie, Traian Basescu l-a desemnat pe Lucian Croitoru in functia de prim-ministru.

Pe data de 6 noiembrie 2009, Traian Basescu, l-a desemnat pentru functia de prim-ministru pe Liviu Negoita, dupa ce Parlamentul nu a validat guvernul format de Lucian Croitoru.

Suspendare

Pe data de 18 ianuarie 2007 PSD a initiat o actiune pentru suspendarea presedintelui Basescu, pentru incalcari ale Constitutiei. In avizul din 5 aprilie 2007, Curtea Constitutionala s-a exprimat impotriva suspendarii, argumentand ca faptele incriminate nu au incalcat Constitutia: “Propunerea de suspendare din functie a domnului Traian Basescu, Presedintele Romaniei, initiata de 182 deputati si senatori, prezentata in sedinta comuna a Camerei Deputatilor si a Senatului la data de 28 februarie 2007 si inaintata Curtii Constitutionale la 21 martie 2007, se refera la acte si fapte de incalcare a Constitutiei, savarsite in exercitiul mandatului, care, insa, prin continutul si consecintele lor, nu pot fi calificate drept grave, de natura sa determine suspendarea din functie a Presedintelui Romaniei, in sensul prevederilor art.95 alin.(1) din Constitutie.”

Cu toate acestea, in sedinta comuna din 19 aprilie 2007 Parlamentul a votat pentru suspendarea lui Basescu, cu 322 voturi pentru, 108 impotriva, si 10 abtineri. Suspendarea a devenit efectiva in 20 aprilie 2007, dupa ce Curtea Constitutionala a luat act de decizia Parlamentului Romaniei.

Ca urmare a Referendumului din 19 mai 2007 suspendarea Presedintelui a incetat, acesta fiind reconfirmat cu un scor de 74,48% cei prezenti la vot (conform rezultatelor oficiale furnizate de Biroul Electoral Central).

Prezenta la referendumul pentru demiterea presedintelului Romaniei a fost de aproximativ 45%.
In timpul exercitarii mandatului de Presedinte al Romaniei, Traian Basescu a condamnat comunismul din Romania, intr-un discurs tinut in Parlamentul tarii, discurs care s-a bazat pe probele concrete oferite de raportul Comisiei Prezidentiale de Analiza a Dictaturii Comuniste din Romania, conduse de Vladimir Tismaneanu.

Traian Basescu, aflat la cumparaturi impreuna cu sotia sa, intr-un centru comercial din Bucuresti, agasat de o serie de intrebari, i-a luat telefonul mobil jurnalistei Andreea Pana (postul de televiziune Antena 1); ulterior aparatul a fost restituit. In timpul acestui incident, presedintele Romaniei a folosit mai multe cuvinte injurioase si discriminatorii la adresa reporterului Antena 1. Incidentul a fost larg mediatizat si au existat reactii de dezaprobare din partea mass-media si a societatii civile. Traian Basescu si-a cerut scuze printr-un purtator de cuvant.

In alt incident mai putin mediatizat, Traian Basescu a facut o gluma nefericita legata de originile armene ale chirurgului care l-a operat la glanda tiroida.

Conform informatiilor publicate de ziarului “Jurnalul National”, in perioada in care a detinut diferite functii publice intre 1994 si 2001, omul politic Traian Basescu si familia sa au obtinut echivalentul a peste un milion de dolari din fondurile destinate Romaniei prin programul PHARE-UE pentru firmele lor. Traian Basescu a negat la data de 17 martie 2008 informatiile aparute in Jurnalul National printr-un comunicat de presa.

Un alt eveniment in care a fost implicat presedintele Romaniei, in timpul unui miting electoral la Ploiesti in anul 2004, a aparut in timpul campaniei electorale pentru prezidentiale din 2009. Traian Basescu aparea intr-un film scurt ca lovind un copil. Administratia prezidentiala a solicitat INEC (Institutul National pentru Expertize Criminalistice) o verificare a „filmuletului”, institutul confirmand ca filmul prezentat de televiziuni nu este autentic.

Dosarul Flota

dosarul_flotaDosarul “Flota”, care “a debutat” in 2003, are ca obiect stabilirea modului in care CNM Petromin a fost prejudiciata prin vanzarea, in perioada aprilie 1991-august 2000, a 16 nave, in special mineraliere de mare capacitate. In dosarul “Flota”, instrumentat de Directia Nationala Anticoruptie, au fost cercetati trei fosti ministri ai Transporturilor, Traian Basescu, Aurel Novac, Paul Teodoru, precum si alte persoane care au fost implicate in vanzarea unor nave din flota romana.

Procurorii afirmau in 2003 ca ar exista indicii ca fostii ministri ar fi comis infractiunea de abuz in serviciu contra interesului public. Dupa o succesiune de amanari si schimbari de locuri de judecata, magistratii Inaltei Curti de Casatie si Justitie au inceput in 2005 judecarea procesului. De la primul termen s-a luat in discutie problema imunitatii prezidentiale a inculpatului Traian Basescu. Judecatorii au decis ca dosarul sa fie retrimis la PNA pentru reluarea anchetei. Ulterior Parchetul National Anticoruptie (redenumit in 2006 Directia Nationala Anticoruptie) a solicitat o noua expertiza contabila a prejudiciului.

Noua expertiza contabila, finalizata in septembrie 2007, a stabilit ca prejudiciul, stabilit initial de prima expertiza la 275 de milioane de euro, este inexistent (zero). Astfel infractiunile pentru care au fost deferiti justitiei seful statului, Traian Basescu – in calitate de fost ministru al Transporturilor – si alti doi fosti sefi ai acestui minister, Aurel Novac si Paul Teodoru, devin lipsite de continut juridic fara existenta vreunui prejudiciu. De altfel, calculele expertizei sustin ca, prin vinderea celor 16 nave, Statul Roman nu doar ca nu a iesit in pierdere, dar evitand prin aceasta vanzare cheltuielile de intretinere a navelor, a obtinut un venit net de peste 17 milioane de dolari.

Sursa: Wikipedia

BIOGRAFIA NEROMANTATA:

The Best Of:

– racolat de Securitate in 1973, pe cand era elev al Institutului de Marina.

– in data de 8 martie 1989 este rechemat in tara de la Anvers, unde conducea Agentia Economica NAVROM, fiind acuzat de nereguli grave in administrarea fondurilor agentiei.

– in 1984 a fost trecut in reteaua Centrului de Informatii Externe din Departamentul Securitatii Statului unde a lucrat cu ofiterul Silvian Ionescu din cadrul Directiei I.

– cercetat penal fiind acuzat ca in perioada 1991-1992 cand a fost ministru al Transporturilor, jumatate din flota comerciala a Romaniei „a disparut”, rezultand un prejudiciu de 324,5 milioane dolari.

– In anul 2001 figura printre actionarii persoane fizice la Banca Comerciala Unirea alaturi de seful Directiei de Supraveghere Bancara Nicolae Cinteza si de Cristian Burci, patronul de la Prima TV.

– In data de 26 aprilie 2010 a semnat decretul prezidential 448, cu prilejul Zilei Veteranilor de Razboi, prin care l-a decorat pe fostul sef al Militiei si Securitatii, George Homostean.

Traian Basescu (n. 4 noiembrie 1951, Basarabi, azi Murfatlar, judetul Constanta) este un politician roman, actualul presedinte al Romaniei. Pana in decembrie 2004 a fost liderul Partidului Democrat. Intre 2000 si 2004 a fost primar al Bucurestiului.
In 2004 a candidat pentru presedintie din partea Aliantei D.A. (PNL-PD), castigand alegerile si devenind presedinte al Romaniei.
In 2009 a candidat din nou pentru presedintie din partea PD-L, castigand alegerile si ramanand in functia de presedinte.

Originea:

Traian Basescu s-a nascut ca fiu al ofiterului Dumitru Basescu (posibil, cu origine evreiasca – n. I.C.), fost muncitor, recrutat de Partidul Comunist Roman pentru cariera militara. Conform declaratiei senatorului Sergiu Nicolaescu, Dumitru Basescu a fost la Sibiu coleg de scoala militara cu Victor Stanculescu si Vasile Milea, avansati in timpul regimului comunist la gradul de general, cu functii cheie in guvernul Constantin Dascalescu. Dumitru Basescu a decedat in anul 2002 iar sotia acestuia, Elena Basescu, nascuta in 1928 a decedat in anul 2010.

STUDII SI ACTIVITATE TIMPURIE:

basescu informator 150x150 Traian Basescu

TRAIAN BASESCU a fost racolat de Securitate in 1973, pe cand era elev al Institutului de Marina intocmindu-i-se dosarul personal nr. 3990/09-11-1973.

Pana la terminarea studiilor in 1976 a fost colaborator al lucratorilor din Directia a IV- a de Contrainformatii Militare. (A nu se confunda cu Directia a III-a de Contraspionaj!)

In aceasta calitate elevul militar BASESCU TRAIAN avea obligatia sa informeze organele de Securitate despre modul in care se desfasurau activitatile specifice in Institut, despre comportamentul si atitudinea colegilor si ale cadrelor didactice atat in cadrul activitatilor specifice, cat si in particular.

La terminarea studiilor, Directia a IV- a de Contrainformatii Militare a incetat legatura cu colaboratorul BASESCU TRAIAN , dosarul personal al acestuia fiind transferat la Inspectoratul Judetean Constanta al Ministerului de Interne, Departamentul Securitatii Statului, cu adresa nr. 00151392/29- 09-1976.

Dupa absolvirea Institutului de Marina, TRAIAN BASESCU este incadrat ca ofiter la Intreprinderea de Exploatare a Flotei Maritime NAVROM Constanta.

In aceasta calitate TRAIAN BASESCU este preluat ca informator sursa de catre lucratorii Biroului de Securitate Port Constanta condus la acea vreme de ofiterul Dumitru Nicusor.

De folosirea ofiterului de marina TRAIAN BASESCU s-a ocupat direct locotenentul major de Securitate Mihai Avramides care organiza contacte cu acesta inainte de plecarea in cursa si la intoarcere. La aceste intalniri participa de regula si seful lui Avramides, Dumitru Nicusor, care insa se intalniea si separat cu TRAIAN BASESCU.

In calitatea sa de ofiter de marina, TRAIAN BASESCU dadea informatii cu privire la starea de spirit a echipajului, temele de discutie abordate de membrii echipajului, activitatile si contactele pe care membrii echipajului le aveau in porturi, in timpul escalelor, activitati de contrabanda si specula, dar si despre eventuale aprecieri sau comentarii facute de membrii echipajului cu privire la conducerea superioara de partid si de stat.

De mentionat faptul ca desi in acea perioada era valabil ordinul conform caruia membrilor PCR nu li se puteau lua informatii scrise, locotenentul major Avramides, care avea o experienta redusa in munca de Securitate, el provenind din sistemul penitenciarelor, a cerut si a obtinut de la informatorul TRAIAN BASESCU mai multe note scrise pe care le-a depus la dosarul acestuia, nr 3990/1973.

In jurul anului 1980, Mihai Avramides s-a intors, la cerere, la Directia Penitenciarelor.

Dupa plecarea lui Avramides din cadrul Biroului de Securitate Port Constanta , TRAIAN BASESCU a continuat sa fie prelucrat informativ de ofiterii Rosioru Ioan si Deacu Constantin, tot sub coordonarea sefului biroului, Dumitru Nicusor.

Dumitru Nicusor a trecut dupa 1989 in SRI, ajungand General, sef al Sectiei SRI Constanta si apoi seful Centrului Operativ Zonal Dobrogea.
TRAIAN BASESCU a sustinut in 1981 examenul de Comandant, care a fost o simpla formalitate, a durat numai 5 minute, dupa care a primit comanda navei Arges.

In acea perioada era de notorietate in randul colegilor sai sustinerea de care acesta se bucura.

In jurul anului 1984 informatorul TRAIAN BASESCU a fost trecut in reteaua Centrului de Informatii Externe din Departamentul Securitatii Statului unde a lucrat cu ofiterul Silvian Ionescu din cadrul Directiei I.

In 1987 TRAIAN BASESCU este numit sef al Agentiei Economice NAVROM din Anvers, Belgia, unde isi desfasoara activitatea sub directa coordonare a lui Silvian Ionescu care conducea la acea data Serviciul I (Belgia-Olanda- Luxemburg) din Directia I a CIE.
Silvian Ionescu: Ofiter in cadrul D.S.S./U.M. 0544/U.M. 0201 (unitatea de linie care raspundea informativ de Europa de vest). Functia detinuta, ofiter specialist I.

In 1982 este readus in tara (in unitatea de linie) si promovat in functia de sef serviciu. Pina in 1989, facea obiectul urmaririi contrainformative a U.M. 0195.

Legatura Besescu – Silvian Ionescu dateaza inaintea anului 1982 (cand Silvian se afla la post).

Ca informator DIE, pregatirea se facea la Centrul de Pregatire Branesti (nu aveau nimic comun cu Scoala MI de la Baneasa).
Daca functia de comandant de nava era atribuita DIA, DIE coordona misiunile externe (de aici coordonarea din partea lui Silvian). In consecinta, ca ofiter DIA putea face pregatirea la centrul de pregatire al MApN de la Baneasa.

Transferul dosarului de informator de la Directia a IV-a la Directia a II-a (avea in competenta Marina Comerciala) pune in fapt lipsa valorii ca sursa a acestui personaj.

In aceasta perioada TRAIAN BASESCU a transmis preponderent informatii de inters economic cu privire la activitatile din porturile maritime Anvers si Roterdam, dar si informatii cu privire la echipajele navelor care acostau in aceste porturi, precum si informatii despre membrii personalului diplomatic roman din tarile respective.

In vara anului 1988, TRAIAN BASESCU a fost retras temporar de la Anvers pentru a participa la un instructaj care a durat doua luni si s-a desfasurat la Scoala de ofiteri MI de la Baneasa.

In 22 decembrie 1989, ofiterul de Securitate Silvian Ionescu, cel care l-a avut in subordine pe TRAIAN BASESCU, s-a infiltrat printre revolutionarii din fata Comitetului Central, a intrat in anturajul lui Dan Iosif si ulterior al lui Gelu Voican Voiculescu si in ianuarie 1990 a fost numit Secretar Executiv al FSN.

La inceputul anului 1989 in ascensiunea profesionala a lui TRAIAN BASESCU intervine o sincopa.

Pe 8 martie 1989 este rechemat in tara, fiind acuzat de nereguli grave in administrarea fondurilor NAVROM.

TRAIAN BASESCU a fost sanctionat pentru ca a autorizat, fara aprobarea NAVROM Constanta, o plata suplimentara de 300.000 de franci belgieni pentru lucrarile de reparatii efectuate la nava Zimnicea in ianuarie 1989. Sanctiunea primita s-a datorat, mai ales, faptului ca TRAIAN BASESCU a decis ca lucrarile de reparatii sa fie executate de Santierul Naval Belliard din portul Anvers, desi existau oferte de executie a lucrarilor, mult mai ieftine, din partea altor santiere navale din acelasi port.

In perioada ianuarie-martie 1989 TRAIAN BASESCU a trimis numeroase note informative si rapoarte in tara incercand sa-si justifice deciziile, dar si lansand acuze grave si neintemeiate la adresa Comandantului navei Zimnicea.

Datorita gravitatii exceptionale a faptelor de care a fost acuzat, tinand cont de legislatia din acea vreme, numai sustinerea din partea Securitatii poate explica faptul ca TRAIAN BASESCU a fost sanctionat doar administrativ, si nu a suportat si rigorile legii. El a fost chiar mentinut ca angajat al NAVROM Constanta, fara sa mai primeasca insa nici o insarcinare pana la Revolutie.

Imediat dupa Revolutie, TRAIAN BASESCU a fost numit Director General al Ispectoratului de Stat al Navigatiei Civile din Ministerul Transporturilor.

Pentru a obtine aceasta functie foarte importanta, TRAIAN BASESCU s-a bucurat de recomandarea si sustinerea secretarului executiv al FSN Silvian Ionescu, dar si ale vechiului sau prieten, Calin Marinescu, zis Shogunul, pe atunci Presedinte al CFSN Constanta.

2. ADMINISTRATORUL

In cei 15 ani care au trecut de la Revolutie, TRAIAN BASESCU a ocupat in permanenta functii administrative, cu o singura exceptie, perioada 1993-1996.

In tot acest timp TRAIAN BASESCU a reusit sa isi creeze o imagine de om gospodar, de bun administrator, folosindu-si exclusiv calitatile de comunicator si de manipulator al opiniei publice pentru ca rezultatele efective obtinute de TRAIAN BASESCU in administratie sunt dezastruoase.

Perioada am prezentat-o mai sus, iar in continuare vom prezenta o sinteza a activitatii lui TRAIAN BASESCU in functii administrative, care demonstreaza, ca episodul din CV-ul sau, nu a fost un simplu accident.

Imediat dupa Revolutie TRAIAN BASESCU a urcat rapid in functie de la Director in Minister, la Subsecretar de stat si de la inceputul anului 1991, la Ministru al Transporturilor.

In acesti trei ani 1990-1992, TRAIAN BASESCU a ignorat complet problemele reale din transporturile romanesti si anume starea proasta a drumurilor (nici un kilometru de sosea nu a fost modernizata in acesti trei ani), diminuarea alarmanta a traficului de persoane si marfuri pe CFR, concomitent cu scumpirea exagerata a acesui tip de transport, starea deplorabila a flotilei TAROM ( exceptie facand cele doua aeronave Airbus cumparate de Petre Roman, intr-o afacere din care s-a incasat un comision de 1,3 milioane dolari).

Dar aceasta perioada va ramane in memoria colectiva ca perioada in care a disparut mai mult de jumatate din flota maritima a Romaniei, cealalta parte disparand si ea in a doua perioada de ministeriat al lui TRAIAN BASESCU, cu aportul determinant al FPS-ului condus de Sorin Dimitriu si Radu Sarbu.

Disparitia flotei romane a insemnat una dintre cele mai oneroase afaceri de dupa Revolutie care s-a soldat cu pierderi de sute de milioane de dolari pentru statul roman, dar si cu castiguri pe masura pentru cei implicati direct.

Alaturi de TRAIAN BASESCU au fost inculpate alte 80 de persoane, printre care alti doi fosti Ministri ai Transporturilor, Radu Sarbu fostul Presedinte al FPS, etc.

Dintre toti acestia numai TRAIAN BASESCU refuza sa se prezinte in fata justitiei, tocmai pentru ca stie ca, desi nu a semnat nici un act pentru vanzarea vreunei nave, el este cel care a orchestrat toata aceasta uriasa operatiune care a dus la disparitia efectiva a flotei romane.

Tot TRAIAN BASESCU este cel care a creat la inceputul anului 1990 o vasta retea alcatuita din inalti functionari din Ministerul Transportului in fruntea carora s-a aflat bunul sau prieten Calin Marinescu (Shogunul), dar si din firme romanesti si mai ales straine care au obtinut sute de milioane de dolari din exploatarea si valorificarea flotei romane.

Una dintre cele mai cunoscute componente ale acestei uriase operatiuni de spoliere a avutiei nationale a fost afacerea Petromin- Klaveness (Norvegia) prin care 18 dintre cele mai moderne nave romanesti au fost facute practic cadou firmei norvegiene care la data semnarii contractului cu Petromin, era in pragul falimentului, mai avand in dotare doar cateva vrachiere si nave multifunctionale.

Este de remarcat faptul ca in urma afacerii Petromin Klaveness TRAIAN BASESCU nu a primit numai recompense de ordin material ci a obtinut si diploma de absolvent al cursurilor Avansate de Management in Industria Transportului Maritim ale Academiei Norvegiene, ca bursier al statului norvegian.

Intregul rechizitoriu care a stat la baza inculparii lui TRAIAN BASESCU si a complicilor lui este public si poate fi studiat la Inalta Curte de Casatie si Justitie.

De altfel ancheta in cazul Flota a inceput inca din timpul regimului Constantinescu, in 2000 secretarul de stat din Ministerul Justitiei Mocuta trimitand la Camera Deputatilor instiintarea cu privire la inceperea urmaririi penale.

In perioada 1996-2000 TRAIAN BASESCU a fost din nou numit Ministrul Transportului.

In acest interval de timp s-a realizat un singur lucru asfaltarea unor sosele nationale care ajunsesera intr-un grad de degradare extrem. Reabilitarea acestor sosele s-a facut cu banii cetatenilor care au fost obligati sa plateasca celebra taxa BASESCU, bani care au ajuns in conturile firmelor apropiate lui TRAIAN BASESCU si PD-ului.

Tot atunci TRAIAN BASESCU a definitivat, cu ajutorul FPS-ului instrainarea flotei romane si a adus, tot impreuna cu FPS-ul, TAROM-ul in pragul falimentului.

SNCFR-ul a fost divizat in mai multe companii, dar asta nu a dus la eficientizarea activitatii, ci doar la distribuirea de functii de directori mai multor clienti politici, compania ramanand in toata aceasta perioada pe primul loc pe lista datornicilor la bugetul statului si regia cu cele mai mari pierderi din exploatare.

De asemenea, in perioada 1996-2000, SNCFR a constituit alaturi de Petrom, Renel si Sidex, principala cale de drenare a fondurilor publice catre clientela politica a coalitiei aflata la putere.

Cea mai cunoscuta mostra de jaf a banului public a fost reabilitarea autostrazii Bucuresti-Pitesti. Lucrarile au costat circa 100.000.000 dolari, din care 53,1 milioane dolari credit BERD, iar 44 milioane dolari de la Guvernul Romaniei. La doar o luna de la darea in folosinta a autostrazii, s-a prabusit un pod peste un canal de colectare a apelor, iar dupa 3 luni covorul asfaltic a inceput sa se desprinda asa incit dupa 6 luni gropile acopereau cea mai mare parte din suprafata autostrazii, facand imposibila circulatia si impunand angajarea unor noi lucrari de asfaltare.

Intre 2000 si 2004, activitatea lui TRAIAN BASESCU de Primar General al Capitalei nu a dus la finalizarea nici unuia dintre programele necesare Bucurestilor, desi multe din aceste programe au fost subiecte de campanie electorala. Curatenia orasului, asfaltarea si reabilitarea strazilor, fluidizarea circulatiei, reabilitarea retelei de apa si canalizare, constructia de locuinte sociale, repararea scolilor, toate sunt bile negre pentru Primarul General al Capitalei dupa patru ani de mandat.

3. POLITICIANUL

TRAIAN BASESCU si-a inceput activitatea politica, in 1991 cand a fost numit Ministru al Transporturilor in Guvernul Roman.
In 1992 cind s-a produs scindarea FSN in doua tabere, in jurul lui Ion Iliescu si in jurul lui Petre Roman, TRAIAN BASESCU a ales tabara Roman.

Adevarata afirmare politica a lui TRAIAN BASESCU a inceput insa in 1996. Cu cateva luni inaintea alegerilor parlamentare din noiembrie 1996, cand fiind acuzat de adversarii politici ca este principalul vinovat pentru disparitia flotei, a facut un gest foarte spectaculos, demisionand din functia de Deputat, renuntand astfel la imunitatea parlamentara si punandu-se la dispozitia justitiei.

In realitate acest demers politic, care i-a atras foarte multa simpatie in randurile electoratului, a fost foarte bine calculat, TRAIAN BASESCU stiind foarte clar ca timpul scurt ramas pana la alegeri, nu permitea organelor de ancheta sa definitiveze un dosar extrem de amplu cum era si este dosarul Flota. Mai mult decat atat, TRAIAN BASESCU a obtinut numirea ca Director de campanie electorala al lui Petre Roman, si primul loc pe lista de candidati ai PD pentru Camera Deputatilor in judetul Vaslui.

In acest mod TRAIAN BASESCU si-a asigurat o altfel de imunitate, stiind foarte bine ca nici un organ de ancheta nu va avea curajul sa-l aresteze pe directorul campaniei electorale ale unuia din primii trei candidati la Presedentie , si pe unul dintre cei mai mediatizati candidati ai opozitiei din acea vreme, in conditiile in care toate sondajele indicau ca PD-ul va participa la guvernare dupa alegerile din 1996.
TRAIAN BASESCU a considerat ca actionand astfel are sanse sa inchida o data pentru totdeauna chestiunea Flota atat din punct de vedere mediatic cat si juridic.

Dupa alegerile din 1996, TRAIAN BASESCU este numit Ministru al Transporturilor in Guvernul Ciorbea.

Activitatea ca Ministru a lui TRAIAN BASESCU din perioada 1997-2000 am prezentat-o sintetic mai sus, dar foarte importanta a fost activitatea politica a acestuia din perioada respectiva.

Initial TRAIAN BASESCU s-a plasat in randurile baronilor PD, alaturi de Victor Babiuc, Radu Berceanu, Bogdan Niculescu-Duvaz, Alexandru Sassu, oameni care au constituit trupa de soc a lui Petre Roman in disputa cu adversarii politici din PDSR, dar si din CDR.

TRAIAN BASESCU s-a remarcat rapid ca varful de lance al PD-ului, in lupta cu colegii din coalitie.

Prima victorie importanta a fost schimbarea Primului Ministru Victor Ciorbea, in primavara anului 1998, actiune inceputa de TRAIAN BASESCU in decembrie 1997 prin declansarea crizei guvernamentale.

TRAIAN BASESCU a stiut sa exploateze foarte bine aceasta victorie, asigurandu-si o imagine de luptator pe scena politica romaneasca, locul doi in partid, dar mai ales locul doi in Guvernul condus de Radu Vasile.

Din acest moment si pana la alegerile din 2000 TRAIAN BASESCU a sustinut in permanenta o stare de conflict in cadrul coalitiei de guvernare, initiind dispute cu colegii de Guvern, dar si cu alti lideri ai partidelor aflate la putere.Valeriu Stoica, Radu Sarbu, Andrei Marga, Nicolae Noica, Traian Remes, Varujan Vosganian, Ion Diaconescu, Emil Constantinescu, Mugur Isarescu, Theodor Stolojan etc.
TRAIAN BASESCU a reusit in acest mod sa-si creeze o notorietate foarte mare, fiind zilnic prezent pe micul ecran, si pe prima pagina a ziarelor, dar si o imagine de personaj politic fara scrupule, rau de gura, pus in permanenta pe harta si care nu se da in laturi de la nimic pentru a-si atinge scopurile.

La inceputul anului 2000, in vizorul sau a intrat si Petre Roman cu care a avut mai multe dispute publice, alimentand astfel ideea ca el, TRAIAN BASESCU este de facto numarul unu in partid si pregatind debarcarea lui Petre Roman din fruntea PD. In acest context trebuie privita si strategia adoptata de TRAIAN BASESCU inainte de alegerile locale din 2000 cand desi a fost solicitat sa candideze la Primaria Capitalei , de catre Petre Roman, inca din februarie 2000, a refuzat in nenumarate randuri, dar in paralel a incurajat desemnarea de catre PD a unui candidat lipsit de orice sansa. Pe acest fond, cand dupa aparitia mai multor sondaje de opinie dezastruoase pentru PD, insistentele pentru a accepta sa candideze au crescut, TRAIAN BASESCU a acceptat sa se inscrie in cursa pe 5-05-2000, exact in ultima zi in care se mai acceptau candidaturile.

Prin aceasta manevra TRAIAN BASESCU si-a creat imaginea de salvator al Partidului Democrat, demarand practic actiunea de inlaturare a lui Petre Roman din functia de Presedinte PD.

Pentru aceasta s-a autoimpus ca Director al campaniei electorale a lui Petre Roman, pozitie din care l-a sabotat pe acesta sistematic, asta facand ca Roman sa obtina in toamna anului 2000 de 3 ori mai putine voturi decat PD, partidul pe care Roman il reprezenta. Este de notorietate faptul ca mai multi sefi de filiale ale partiduli au fost sunati de TRAIAN BASESCU care le-a cerut sa se concentreze exclusiv pe campania parlamentara, in detrimentul celei prezidentiale a lui Petre Roman.

Apoi in anul 2001 s-a folosit de liderii din PD Berceanu, Duvaz, Sassu, Simona Marinescu pentru a obtine voturile congresului PD, inlocuindu-l astfel din functia de Presedinte PD pe Petre Roman.

La acelasi congres, imediat dupa ce a fost numit Presedinte, si-a sacrificat aliatii amintiti mai sus, niciunul dintre ei nemai obtinand functiile promise in conducerea PD.

De atunci toti liderii marcanti ai PD, cu exceptia lui Radu Berceanu au parasit partidul condus de TRAIAN BASESCU din cauza stilului dictatorial pe care acesta l-a impus in conducerea partidului.

In perioada 2001-2004 TRAIAN BASESCU si-a folosit pozitia de Primar General al Capitalei pentru a-si impune o noua imagine publica, aceea de unic adversar al partidului de guvernamant, pregatindu-si astfel ascensiunea spre cea mai inalta demnitate in stat, functia de Presedinte al Romaniei.

Lansarea acestei adevarate campanii a fost facuta de TRAIAN BASESCU printr-o declaratie care-i defineste stilul de a face politica, acuzandu-l pe Adrian Nastase.

In continuare TRAIAN BASESCU a purtat un razboi de gherila cu Adrian Nastase, razboi care pe fondul nemultumirilor sociale si al deteriorarii imaginii PSD i-a atras o simpatie tot mai larga in randurile populatiei.

In final singurul obstacol in fata nominalizarii sale ca reprezentant al Aliantei PNL-PD in cursa prezidentiala l-a reprezentat Theodor Stolojan, candidatul desemnat al aliantei.

TRAIAN BASESCU a reusit, sa-l determine pe acesta sa se retraga din cursa pentru Presedentia Romaniei si din viata politica, cu numai trei saptamani inaintea campaniei electorale, in urma unei intense actiuni de constrangere, de manipulare si de santajare a lui Theodor Stolojan.

4. AFACERISTUL

In intreaga sa activitate TRAIAN BASESCU a fost calauzit de doua teluri ascensiunea in ierarhia sociala si inavutirea.

Daca pentru atingerea primului tel s-a folosit de relatia privilegiata cu Securitatea pana in 1989 si de activitatea politica ulterior, pentru inavutire a considerat ca orice metoda este permisa.

In continuare va vom prezenta numai o parte din afacerile necurate care au creat bunastarea familiei BASESCU.

In 10-01-1980 lui TRAIAN BASESCU, pe atunci ofiter angajat la Intreprinderea de Exploatare a Flotei Maritime NAVROM Constanta, i s-a repartizat din fondul locativ de stat un apartament cu 4 camere plus dependinte, situat in Aleea Zmeurei nr. 2, bl. U, sc. A. Cum la acea data familia sa se compunea din sotie si un copil, repartizarea s-a facut cu incalcarea normelor legale in vigoare pentru ca avea dreptul la doar 2 camere).

In 26-05-1992 TRAIAN BASESCU a cumparat locuinta respectiva, pe baza contractului nr. 1415 achitand pe loc suma de 140.000 de lei.
In 10 ianuarie 1991 Primaria Capitalei, cu adresa nr. 118053, a pus la dispozitia Ministerului Transporturilor apartamentul nr. 4 din strada Argentina nr. 2, bl.12, et. 2 (Piata Victoriei). Acest apartament a fost ocupat de TRAIAN BASESCU.

In 22.08.1991, TRAIAN BASESCU a renuntat la apartamentul din strada Argentina si a primit in aceeasi zi, cu aprobarea lui Petre Roman, repartitie pentru imobilul de lux din Bulevardul Aviatorilor nr. 57 prin comunicarea Secretariatului General nr. 15/4086/1991. In baza acestor acte ICRAL Herastrau a intocmit contractul de inchiriere 60165 din 28 august 1991.

Asa cum rezulta din Adresa 1888 din 21 iulie 1991 a Ministerului Transporturilor, la acea data TRAIAN BASESCU isi avea domiciliul stabil in Constanta . In aceste conditii, conform Legii 5/1973 nu i se putea repartiza o locuinta intr-o alta localitate cu incheierea contractului pe durata nedeterminata (putea beneficia, eventual, doar de o locuinta de serviciu).

Contractul de inchiriere pentru imobilul din Bulevardul Aviatorilor nr. 57 era nul de drept deoarece – conform Legii 5/1973 – o persoana fizica nu putea detine, in acelasi timp, doua locuinte proprietate de stat. Astfel, daca TRAIAN BASESCU impreuna cu familia si-ar fi stabilit domiciliul in Bucuresti, inainte de a i se incheia contractul pentru imobilul din Bulevardul Aviatorilor ar fi trebuit sa faca dovada ca a predat apartamentul din Constanta, Aleea Zmeurei, dar asa cum am aratat acest apartament nu numai ca nu a fost predat statului ci a fost chiar cumparat de TRAIAN BASESCU un an mai tarziu.

In 1997 motivand ca imobilul din Bulevardul Aviatorilor nr. 57 este revendicat de fostii proprietari, TRAIAN BASESCU a solicitat in calitate de Ministru al Transporturilor atribuirea unei locuinte de protocol. RAAPPS i-a repartizat pentru perioada mandatului de ministru locuinta din B-dul Maresal Prezan nr. 4. In realitate, Primarul General al Capitalei nu numai ca nu a parasit imobilul din B-dul Aviatorilor nr. 57, dar, in 1998, Directia de Administrare a Fondului Imobiliar i-a prelungit contractul de inchiriere pana in 2004.

Chirias la propria Primarie, in vila din B-dul Aviatorilor nr. 57, TRAIAN BASESCU a solicitat RAAPPS, in 2000, prelungirea contractului de inchiriere pentru apartamentul din B-dul Maresal Prezan nr. 4. Solicitarea Primarului General nu era una legala, intrucat pierduse calitatea de demnitar, dar la interventia ministrului PSD, Serban Mihailescu, RAAPPS i-a prelungit contractul de inchiriere.

In 9 august 2000, TRAIAN BASESCU a cumparat un teren intravilan de 3.700 de metri patrati, situat in Aleea Privighetorilor, pe care a platit pe loc 1.483.244.000 lei. O adevarata afacere, avand in vedere ca a reusit sa achizitioneze cu numai 50.000 de dolari un teren de 3.700 de metri patrati in Baneasa, cumparand cu 13 dolari metrul patrat de teren, care in ofertele agentiilor imobiliare era cotat la peste 100 de dolari.

Cel care i-a vandut lui TRAIAN BASESCU terenul din Baneasa la acest pret derizoriu este Costel Casuneanu, om de afaceri care are peste 100 de TIR-uri, o fabrica de parchet, o benzinarie si o statie de service auto in comuna Oituz.

Explicatia acestei afaceri imobiliare este ca pe vremea cand era ministru al Transporturilor, Traian Basescu i-a facilitat lui Casuneanu obtinerea de autorizatii de transport complet scutite de taxe pe destinatiile Ungaria, Cehia, Slovacia, Slovenia si Franta.

La sfarsitul anului 2003 TRAIAN BASESCU a vindut terenul din Baneasa pe care-l achizitionase si a cumparat o vila pe soseaua Bucuresti-Ploiesti pentru care a achitat pe loc suma de 280.000 de dolari.

TRAIAN BASESCU a trecut-o in mod fictiv pe numele ficei sale Ioana, pentru a nu fi obligat sa justifice in fata legii provenienta banilor cu care a achizitionat- o.

TRAIAN BASESCU mai detine un apartament de 370 de metri patrati intr-o vila de lux in zona Foisorul de Foc din Bucuresti, pe strada Stefan Mihaileanu, nr. 2, achizitionat in 2002 si achitat pe loc.

In 1994 TRAIAN BASESCU a infiintat impreuna cu alti patru asociati firma Triton Company, la care el detine 20% din actiuni. Aceasta este firma care asa cum a afirmat in mai multe randuri Primarul General. La aceasta firma asociat si administrator este Ionescu Dumitru, cel care i-a precedat lui TRAIAN BASESCU in functia de sef al Agentiei Economice NAVROM din Anvers si fost ofiter de Securitate. Cenzorul permanent al firmei Triton Company este Nicolae Varzaru, fost contabil al Clubului Dinamo, implicat in fraudarea Clubului alaturi de Vasile Ianul.

Triton Company a fost infiintata la un an dupa Triton Grup srl, firma care ii are ca asociati pe ofiterul acoperit Ionescu Dumitru si pe Branza Paul, un alt prieten foarte bun al lui TRAIAN BASESCU. Branza Paul este si el asociat cu TRAIAN BASESCU la Triton Company , unde este si administrator.

O alta firma la care TRAIAN BASESCU era de data aceasta asociat unic si care era administrata de sotia sa Maria este M.T. Vega Transport srl, firma care a fost infiintata in 1996 si aparent, nu a functionat niciodata.

TRAIAN BASESCU a declarat intotdeauna ca veniturile sale provin dintr-o afacere cu inghetata: Prod Cros srl, la care asociat nu este el, ci sotia lui, Maria Basescu, cu 20% de procente din beneficii si pierderi si fratele lui, Mircea Basescu, cu 39% de procente din beneficii si pierderi. Firma Prod Cros srl a achizitonat in 1994 fabrica de inghetata, printr-un credit extern luat prin Banca Agricola, credit pe care nu l-a rambursat in totalitate, restantele de plata fiind ulterior preluate la datoria de stat.

Cea de a patra firma a familiei BASESCU, AMC Cros srl este o firma de produse lactate, care o are ca actionar pe Maria Basescu, cu 20% din profit si pierderi. Aceasta firma a fost infiintata, in 1994, odata cu Prod Cros srl, de catre Maria Basescu si Mircea Basescu. Familia BASESCU detine exact acelesi procente ca la Prod Cros srl: Maria Basescu 20% si Mircea Basescu 39%. Ceilalti actionari sint, la fel ca la Prod Cros srl, cei doi oameni de incredere ai lui TRAIAN BASESCU: Anca Ivascu 39% si Dumitru Scaiceanu 2%. Anca Ivascu este sora lui Aurelian Ivascu, membru PSD, consilier local la Constanta , apropiat al lui Radu Mazare.

TRAIAN BASESCU a introdus-o pe Anca Ivascu si intre actionarii de la Aliment Murfatlar srl, unul dintre principalii sponsori ai campaniei electorale a Partidului Democrat si a lui TRAIAN BASESCU.

In anul 2001 TRAIAN BASESCU figura printre actionarii persoane fizice la Banca Comerciala Unirea alaturi de seful Directiei de Supraveghere Bancara Nicolae Cinteza, si de Cristian Burci, patronul de la Prima TV, ca actionar majoritar figurand un grup de firme rusesti.

Bilanturile oficiale depuse de toate aceste firme la Registrul Comertului nu justifica nici pe departe investitiile imobiliare ale familiei BASESCU si asta explica de ce incearca Primarul General sa-si camufleze averea trecand-o pe numele rudelor.

La fel de greu de justificat insa sunt si cheltuielile exorbitante facute de fiica lui TRAIAN BASESCU, Ioana care a deschis un magazin de lux in incinta hotelului Hilton din Bucuresti. Magazinul si investitia totala facuta de fiica lui TRAIAN BASESCU este estimata la 1.000.000 de euro.

Prin intermediul fratelui sau Mircea Basescu, TRAIAN BASESCU este implicat intr-un mare numar de afaceri in Constanta. In 1991, pe cind era Ministru al Transporturilor, TRAIAN BASESCU a infiintat la Constanta firma Star Sea Co srl. La fel ca la Prod Cros srl si la AMC Cros SRL, TRAIAN BASESCU detine aceasta firma prin intremediul fratelui sau Mircea Basescu si a lui Anca Ivascu.

Tot prin Mircea Basescu si Anca Ivascu, TRAIAN BASESCU a infiintat in 2001 la Constanta firma Miral Cross Ships Supply srl, care se ocupa de activitati anexe transporturilor pe apa. In 2002, pe numele lui Mircea Basescu, a fost infiintata firma de consultanta MB Consult Company srl. Fratele lui TRAIAN BASESCU detine in totalitate aceasta firma, fiind si unicul ei administrator.

In activitatea sa de Ministru al Transporturilor si de Primar General al Capitalei, in afara de afacerea Flota numele lui TRAIAN BASESCU a mai fost legat de numeroase afaceri dubioase care pot explica situatia materiala infloritoare a familiei BASESCU.

Ca Ministru al Transporturilor TRAIAN BASESCU a initiat si demarat in 1997, o serie de activitati ca dezmembrarea materialului rulant al SNCFR si vinzarea componentelor la fier vechi, curatirea si intretinerea terasamentelor de cale ferata etc., pe care le-a incredintat unor apropiati ai sai. Aceste activitati platite din bugetul Ministerului Transporturilor erau extrem de rentabile, dar mai ales erau imposibil de controlat ulterior sub aspect cantitativ si calitativ, reprezentand o sursa continua de fonduri pentru TRAIAN BASESCU si apropiatii sai. La aceste activitati s-a adaugat incredintarea fara licitatie a lucrarilor de modernizare si asfaltare a drumurilor.

Ca Primar General TRAIAN BASESCU a debutat in 2000, la numai o luna de la investirea in functie cu o operatiune extrem de contestata, demolarea chioscurilor, in urma careia zeci de mii de familii au ramas fara sigurul mijloc de subzistenta. Explicatia acestei actiuni se regaseste in sumele foarte mari de bani primite de TRAIAN BASESCU atat pentru campania electorala din 2000, cat si pentru folosul sau personal, de la doua mari firme de supermarket- uri, Carefour si Billa, interesate in eliminarea concurentei reprezentata de chioscurile care vindeau marfa foarte ieftin.

Alte afaceri care au reprezentat si mai reprezinta surse importante de castig pentru Primarul General sunt incredintarea lucrarilor de asfaltare exclusiv catorva firme apropiate lui TRAIAN BASESCU, inchirierea a 648 de WC-uri ecologice a caror intretinere costa 7 miliarde de lei lunar, autorizarea catorva zeci de firme de alimentatie publica sa-si desfasoare activitatea in parcurile Capitalei etc.

O alta operatiune care i-a adus un camision important lui TRAIAN BASESCU a fost afacerea Parcul Bordei-Satul Francez.

Complexul de vile a fost cunstruit la jumatatea anilor ’90 pe un teren din Soseaua Nordului care ulterior a fost revendicat.
TRAIAN BASESCU i-a oferit proprietarului (Costel Constanda un apropiat al Vicepresedintelui PD Radu Berceanu), in schimbul terenului revendicat in suprafata de 19.000 de metrii patrati, 3,3 hectare de teren (Parcul Bordei), pe malul lacului Floreasca, in cartierul Primaverii, cea mai scumpa zona rezidentiala a capitalei. Cele 3,3 hectare de teren date in proprietate de TRAIAN BASESCU valoreaza la pretul pietei 33.000.000 de euro (1000 de euro metrul patrat), in conditiile in care terenul primit la schimb de Primaria Capitalei valoreaza numai 9.500.000 de euro, la pretul pietei (500 de euro metrul patrat).

TRAIAN BASESCU se afla in relatii apropiate cu controversatul om de afaceri Frank Timis caruia i-a promis sprijin in Proiectul Rosia Montana , inca din perioada in care era numarul doi in Guvernul Radu Vasile.

5.TRAIAN BASESCU SI FLOTA COMERCIALA

a) scurt istoric

– In 1990 intreaga flota maritima a Romaniei era grupata la IEFM NAVROM : Flota de Pescuit Oceanic la Tulcea , Flota de Pescuit Fluvial la Galati ;

– Flota maritima cuprindea 390 de nave, de la cargouri de 3000 de tdw pana la mineraliere de 165 000 tdw;

– Ca tonaj, flota avea in jur de 17 milioane tdw, ocupand locul 7 in lume (depasind flotele unor tari precum Franta si Germania); valoarea de piata a flotei era de 4-6 miliarde de dolari;

– C.L.C.: in terminologia maritima internationala reprezinta titulatura capitan/commandant de cursa lunga; in perioada 1975-1987 promotiile Sectiei Civile a Institutului Superior de Marina nu au mai facut fata la cresterea exploziva a numarului de nave;

– Se va apela fie la ofiteri de marina militara, fie la avansarea rapida a unor ofiteri tineri, eludand gradele pe care acestia trebuiau sa le obtina in prealabil;

– In aceste conditii ajunge Traian Basescu comandant de nava;

Atributiile comandantului:

– este singurul inarmat cu arme de foc la bordul navei

– poate sa hotarasca in orice problema, fara a se consulta cu nimeni;

– poate oficia casatorii;

– poate aresta si incarcera;

– poate decide esuarea sau chiar scufundarea navei;

– La IEFM Navrom Constanta, dupa revenirea din cursa, fiecare comandant trebuia sa prezinte un raport de activitate (in afara Jurnalului de Bord), dupa care se intalnea cu ofiterii de Securitate care raspundeau de intreprinderi;

– Intrevederea nu era consemnata in scris, note scrise dand doar informatorii de la bordul navei;

b) Basescu a facut avere prin urmatoarele metode:

– achizitionarea de alimente in porturi straine, de calitate inferioara, pentru care platea preturi pentru calitate superioara (acest lucru se facea in colaborare cu agentul Navrom din portul respectiv ship-shandler) ;

– tot in intelegere cu agentul, se aprovizionau cu cantitati de motorina si ulei mult mai mici, pentru care plateau preturi mai mari;

– o alta sursa de venituri ilicite era incarcarea devizelor la lucrarile de reparatii ale navelor romanesti din Marea Nordului, unde Basescu era reprezentant Navrom (ofiter acoperit). Basescu a fost in legatura cu colonelul Vasile Stanciu (acum seful Unitatii de Ofiteri Acoperiti din SRI); lista ce urmeaza a fi publicata, fiind planificata de serviciile NATO.

– Una dintre aceste manevre i-a fost fatala lui Basescu, care la sugestia Securitatii va fi retras in 1989 (ordin semnat de contraamiralul Anghelescu);

– Dupa unele marturii demne de crezare, in 1989, dupa sinuciderea g-l Milea, in biroul acestuia s-ar fi gasit o Nota prin care se solicita pentru ofiterul acoperit (gradul de capitan) MapN, Basescu Traian , aprobarea de trecere in structurile securitatii (actualul SIE),

– In februarie 1990, Nicolae Vacaroiu aproba vanzarea ca fier vechi a 26 de nave; durata de viata, general acceptata a unei nave este de 25 de ani;

– Dupa acest termen ea mai poate naviga daca indeplineste cerintele Registrului Naval;

– Lansata sub pavilion de complezenta( Panama , Liberia ), nava vanduta initial ca fier vechi mai poate circula ani buni si aduce profituri substantiale;

– In 1991, fratele lui Traian Basescu, Mircea Basescu (tot CLC) pleaca in Japonia (port Yokohama) cu un mineralier de 165 000 tdw; de la Yokohama , Mircea Basescu trimite o telegrama anuntand ca nava s-a stricat si necesita reparatii capitale;

– Ministrul Traian Basescu aproba, reparatia costand 1 200 000 de dolari; justificarea banilor s-a facut cu acte dubioase, iar la revenirea in tara nava a intrat in alte reparatii capitale;

c) Contractele de bare-boat:

– alaturi de contractile PETRO-KLAV si ERMIS, contractele bare-boat, aprobate in perioada cat Basescu a fost secretar de Stat si Ministru (guvernele Roman si Stolojan), s-au dovedit un esec;

– NAVROM (respectiv cele trei companii rezultate din fragmentarea acestuia) pune la dispozitia unei persoane (fizice sau juridice) una sau mai multe nave;

– Persoana respectiva asigura managementul acestora (contracte de carausie marfa, plata echipajului, aprovizionarea cu combustibil) ; reparatiile se fac pe socoteala proprietarului, iar profitul se imparte in doua; in urma acestor contracte toate navele au fost pierdute;

– Metode au fost urmatoarele:

a. Reparatii fictive sau devize incarcate;

b. Managerii au indatorat navele (neplatind achizitiile);

c. Managerii, uzand de fals, au pus gaj navele (desi nu le apartineau) si au luat imprumuturi enorme de la banci;
– contractele de bare-boat, incepute de Traian Basescu si Calin Marinescu (secretar de Stat in perioada cat Basescu a fost ministru) au continuat si sub mandatele ministrilor Paul Teodoru si Aurel Novac;
– printre cei care s-au imbogatit din contractele de bare-boat se numara si Adolf Bidea si Gheorghe Bosanceanu.
– Calin Marinescu si Gheorghe Bosanceanu au fost comandanti de nave si apropiati ai lui Basescu;

d) Dosarul Flota:

– dosarul Flota instrumentat de PNA nu cerceteaza decat cazul a 16 nave Navrom; Petromin SA cuprindea Flota Strategica si a rezultat in urma divizarii Navrom; printer vasele strategice se numarau petrolierele si mineralierele;

– navele au fost ipotecate de Christiana Bank Oslo (Norvegia), in favoarea societatii Torvald-Klavenes Oslo, cu care Petromin formase o societate mixta (joint-venture) , Petro-Klav;

– grupul Klavenes a incasat de la Christiana Bank (in contul celor 16 nave romanesti) circa 150 de milioane de dolari; neachitandu- si ratele, navele au fost vandute de banca;

– banca a dat doar 50% din valoarea navelor, prejudiciul adus statului roman fiind de peste 300 milioane de dolari (doar pentru 16 nave!);

– Basescu a fost acuzat de abuz in serviciu, fals intelectual, uz de fals, bancruta frauduloasa, spalare de bani, inselaciune si delapidare;

– Au mai fost acuzati Paul Teodoru, Radu Sarbu si Aurel Novac; s-au sesizat nereguli la toate cele trei companii: Romline, Navrom, Petromin;

– Basescu in calitate de subsecretar de Stat la Subsecretariatul pentru Navigatie Civila, a trimis o ordonanta catre Petre Roman prin care solicita acordarea sumei de 683 000 de dolari din fondul valutar al statului, pentru eliberarea remorcherului romanesc Hercule, arestat in Suez;

Basescu coruptie 150x150 Traian Basescu

– Ulterior, compania Romline condusa de Gheorghe Serescu inchiriaza navele Mangalia, Tutova si Tuzla firmei americane King Shipping Management;

– Basescu aproba schimbarea pavilionului pentru care navele sa poata circula sub pavilion cipriot (incalca flagrant legea!);

– Partenerul american infiinteaza o firma in Cipru, la care inregistreaza cele trei nave inchiriate, desi nu avea nici o legatura cu societatea constanteana Romline;

– Basescu a fost acuzat de implicare in fraudarea cu 100,5 milioane de dolari a Petromin, prin intermediul firmei mixte Minerva Shipping Company cu sediul in Malta;

– Cota de participare a fost de 50% Petromin si 50% Ermis Maritime cu sediul in Liberia; contributia partii romane consta in 7 nave si a firmei straine in participare cu contravaloarea reparatiilor si retehnologizarii acestora;

– In calitate de ministru al Transporturilor, Basescu ii transmite primului ministru un memoriu de fundamentare pentru aprobarea prin Hotarare de Guvern a participarii Petromin la constituirea societatii mixte (care urma sa aiba profit de 16,2 milioane de dolari, din care 50% ar fi revenit partii romane);

– Navele au fost transferate in baza unor documente ilegale (nu au existat procese de predare primire a gestiunii; valoarea din actul de vanzare a unor nave a fost derizorie) si a avut drept consecinta pierderea profitului de peste 6 milioane de dolari; toate cele 7 nave au fost pierdute;

– In cazul Torvald Klavenes (debuteaza in 1990), grupul de firme norvegian face o vizita in portul Constanta; un an mai tarziu (1991), conducerea CNM Petromin ii inainteaza ministrului Traian Basescu un material din care reiesea starea tehnica proasta a navelor companiei;

– Solutia avansata era acordarea unui imprumut de 45 de milioane de dolari pentru retehnologizarea a 15 nave; finantarea urma sa fie oferita de grupul de firme Torvald Klavenes;

– La 14 mai 1991 s-a inregistrat contractul de societate mixta intre AS Klavenes Chartering Norvegia si Petromin, cu participarea in parti egale;

– In urma unei vizite la Oslo a lui Traian Basescu, in calitate de ministru, ia fiinta firma Petromin Overseas INC, inregistrata in Liberia; prin ordinul lui Basescu, in 1992, navele Carbunesti, Comanesti, Bobalna si Borzesti au fost trecute sub pavilion Liberian;

– Concernul norvegian era interesat de asigurarea intereselor sale in zona Golfului Arabiei, compania dezvoltand transport cargo in Saadyat Free Zone Abu Dhabi;

– In zona Golfului Persic se joaca interese de rang mondial: GIAT Industries, grup industrial de armament din Franta dorea sa evite falimentul, Rusia cu santierele navale Baltiisky Zavod dorea sa se reintegreze in arena mondiala;

– Concernul norvegian a apelat la aparenta retehnologizare a flotei romanesti pentru a o vinde in alta parte; vanzarea navelor romanesti s-a facut pe sume derizorii: vrachierul Bals a devenit Mounth Parnitha (158 158 tdw, construit la Mangalia in 1982); a fost vandut unei firme grecesti pentru suma de 2 100 000 de dolari; nava Borzesti (64 854 tdw) a fost vanduta pentru 3 500 000 dolari;

– Prejudiciul in dosarul Flota este de 324.514.689 USD ( peste 11 miliarde de lei);

– Afacerea a fost condusa de Basescu prin asumarea ilegala a functiei de presedinte/director al societatii mixte Petroklav Inc. Bahamas (rezultata din asocierea CNM Petromin cu Torvald Klavenes);

– Basescu avea drept de dispozitie si operare in contul bancar al societatii mixte Petroklav, permitand alimentarea nejustificata a acestuia cu suma de 500 000 dolari din creditul Petromin Overseas Inc. Liberia, cu care nu se afla in nici o relatie comerciala;

– Suma a fost evidentiata in City Bank Londra, ca un transfer intern cu titlu de plata a unei prime de asigurare catre Petroklav Inc. Bahamas pentru nava Baicesti;

– Prima de asigurare era in realitate datorata de alta firma: Borom Shipping Londra; nava Baicesti a fost ipotecata in favoarea Christiana Bank Oslo, obtinandu-se un credit de 4 milioane de dolari; se pare ca banii au fost folositi astfel:

a. 3.250.000 $ virate companiei United Dutsch (care nu a existat niciodata);

b. 250.000 $ virati firmei de avocatura Sinclaire Rochev;

Sursa: Ion Coja

Flota romaneasca, disparuta fara urma in triunghiul tranzitiei. Lista navelor vandute si rebotezate:

Pana în 1990, flota maritima comerciala a Romaniei avea peste 300 de nave, la care se adaugau cele din flota de pescuit oceanic si cea fluviala. Astazi mai sunt doar doar sase nave sub pavilion romanesc.

NR. CRT/ DENUMIRE ACTUALA/ FOSTA DENUMIRE/ ARMATOR/ PAVILION

1.Mizar/ Risnov /Sio Shipping /Adzerbaijan
2.Bai An 5/ Teliuc /Dalian Jifa Bohai /China
3.Bao Yue Da /Baia de Cris /HTM Shipping /China
4.Brave JL /Bechet /Nasco /China
5.Chang Ni /Giurgiu /Mingdong Funing Investment/ China
6.Chun Jiang /Dragomiresti /Greatsources Shipping /China
7.Danning Princess /Baia Noua /Cosco Shanghai /China
8.Frank Zhejiang /Baraolt /Zosco Zhejiang /China
9.Friendly Zhejiang /Basarabi /Zosco Zhejiang /China
10.Graceful Zhejiang /Borcea /Zosco Zhejiang /China
11.Great Zhejiang /Baneasa /Zosco Zhejiang /China
12.Green Zhejiang /Banisor /Zosco Zhejiang /China
13.Hai Xi /Barbosi /Guo Hang Shipping /China
14.He Xin /Sarmizegetusa /Sinotrans Dalian /China
15.Hebei Diligence /Baia de Fier /Hosco /China
16.Hebei Press /Baia De Aries /Hosco /China
17.HK Deqin 201 /Albesti /Shanghai Deqin /China
18.Lan Hai Chuang Xin /Baia Sprie /Guangdong Lanhai Shipping /China
19.Mei Shan Gang 9 /Vulcana Bai /Zhejiang Daisan /China
20.New Vega /Leresti /Dalian All Star Ships /China
21.Xin He Shi Ba /Piatra Olt /Qingdao Shipping /China
22.Xin Tong Yang /Moreni /Fujiyan Shipping /China
23.Merea /Borsa /Bulcom Ltd /Cipru
24.Petrolina /Caracal /Columbia Shipmanagement /Cipru
25.Saklas I/ Ciucas/ Pennyluck Shipping/ Cipru
26.Daebo Ace /Nucet /Daebo Shipping CO /Coreea de Sud
27.Goryo 6 Ho /Balota /Hyundai Engineering /Coreea de Sud
28.East Press /Bazias 1 /Press Shipping /Danemarca
29.Lodbrog /Tuzla /Alcatel Submarine Network /Danemarca
30.Al Esraa /Turnu Magurele /Federal Arab /Egipt
31.Egy Link /Amara /National Shipping /Egipt
32.Fast Independence /Tutova /Demline /Egipt
33.Silver Moon /Peris /ABC Maritime /Elvetia
34.Aboudi /Firiza /Osman Shiping LLC /Em. Arabe Unite
35.Al Dhafrah /Bazias 8 /Adnatco /Em. Arabe Unite
36.Al Ruwais /Bazias 6 /Adnatco /Em. Arabe Unite
37.Almezaan /Tarcau /Biyat International /Em. Arabe Unite
38.QSM Coaster /Palas /Qawareb Shipmanagement /Em. Arabe Unite
39.Saad III /Sousa /Saad Steel Construction /Em. Arabe Unite
40.Victoria /Sascut /Marwan Shipping /Em. Arabe Unite
41.Hoburgen /Bazias 5 /Lillgaard /Finlanda
42.Pioneer Sea /Alexandria /Interunity Management Corp /Grecia
43.Andromeda /Gura Ariesului /Tristar management /Grecia
44.Avra /Borzesti /Good Faith Shipping /Grecia
45.Blue Ridge /Polar VI /Eastwind Hellas SA /Grecia
46.Eftihia /Gura Humorului /Tristar Management /Grecia
47.Grand Mirsinidi /1 Decembrie /Stamford navigation /Grecia
48.Lara /Dimbovita /Tassos Shipping /Grecia
49.Natty /Bobilna /Good Faith Shipping /Grecia
50.Ozark /Polar V /Eastwind Hellas /Grecia
51.Pagane /Buhusi /Bulcom Ltd /Grecia
52.Polar /Oltenia /New Shipping Ltd /Grecia
53.Proton I /Bacesti /Merchant Marine /Grecia
54.Saint Mary /Ticleni /Nortech Shipping /Grecia
55.Sea Coral /Carbunesti /Oversas Marine /Grecia
56.Smart I /Bujoreni /Good faith Shipping /Grecia
57.Star B /Grozavesti /Baru Kaha /Grecia
58.Star Hero /Pacea /New Shipping Ltd /Grecia
59.Vigour/ Ovidiu /Polembros Shipping /Grecia
60.Vinashin Metal /Turceni /Tramp MTME /Grecia
61.Nadia /Alba /Blue Sparrow Shipping /Insulele Marshall
62.Ianuk /Troianu /Martinoli Consulting /Italia
63.Angora /Vilcea /Consolidated Bulk /Liban
64.Hummer /Gorgova /Consolidated Bulk /Liban
65.Save /Saveni /Mur International /Libia
66.Amber Vita /Cotesti /Alpha Shipping /Lituania
67.Tuah Sari /Costesti /Tuah Tankers /Malaezia
68.Aiud /Aiud /C. Shell Navigation /Panama
69.Celmera 1 /Tirgu Secuiesc /Celmera Nav Inc /Panama
70.Princess K /Brad /Princess K Navigation /Panama
71.Albatros /Dej /A.N. Mircea Cel Batran /ROMANIA
72.Aris /Satu Mare /Cosena /ROMANIA
73.Claudia C /Tecuci /Mihei Shipping /Romania
74.Eforie /Eforie /Sn CFR /ROMANIA
75.Fate /Tulcea /Mihei Shipping /Romania
76.Golden Aries /Nicoresti /Romanian Maritime /Romania
77.Gramosti /Paltinis /Sammarina Shipping /Romania
78.Histria Crown /Biruinta /Histria Shipmanagement /Romania
79.Histria Diamond /Teleajen /Histria Shipmanagement /Romania
80.Histria Onyx /Turnu Severin /Histria Shipmanagement /Romania
81.Histria Topaz /Bucsani /Histria Shipmanagement /Romania
82.Mangalia /Mangalia /Sn CFR /ROMANIA
83.Mare Nigrum /Somes /Gecomar / ROMANIA
84.Maria C /Calugareni /Romanian maritime /Romania
85.Paico Plataresti /Sammarina Shipping /Romania
86.Sancris /Busteni /Romanian maritime /Romania
87.Sanhope /Horezu /Romanian Maritime /Romania
88.Seaqueen /Titu /Mihei Shipping /Romania
89. Stella M /Moinesti /Romanian Maritime /Romania
90.Susie Husi /Cosena /ROMANIA
91.Dylan /Zimnicea /Baikal Shipping /Rusia
92.Igor Belianski /Telega /Nova Shipping /Rusia
93.Volgograd City /Zlatna /Volgotanker /Rusia
94.Baltic Ace /Cimpina /Samta Shipmanagement /Singapore
95.Hulder /Brazi /Thome Shipmanagement /Singapore
96.Nautica Muar /Arges /Epic Ship Management /Singapore
97.Haj Moneir /Medias /Unimarine management /Siria
98.Maximos /Caransebes /Tabalo R.A. /Siria
99.Mohamad H /Frasin /Phoenicia maritime /Siria
100.Hajer /Macin /SIFN /Siria
101.Iman T /Tusnad /Tartous Shipping /Siria
102.Marwan H /Floresti /Phoenicia Maritime /Siria
103.Omar al Farouk /Draganesti /Otico /Siria
104.Ranim B /Tirnaveni /Rasha Shipping /Siria
105.Venus /Hirsova /Zahra Maritime /Siria
106.Elena B /Bazias 2 /Boluda Grupo /Spania
107.Golina /Segarcea /Polymok Shipping /St. Vincent
108.Hansaland /Bazias 7 /DOL navigator /Suedia
109.Ali Bey /Toplita /Deniz Feneri /Turcia
110.Aras Gaiesti /Bora Denizcilik /Turcia
111.Behice /Rimnicu Sarat /Furtrans Denizcilik /Turcia
112.Cem Pioneer /Ilfov /Sea Pioneer Denizcilik /Turcia
113.Ceren Urkmez /Posada /Furtrans Denizcilik /Turcia
114.Clipper /Mircesti /Cihan Denizcilik /Turcia
115.Deren Pioneer /Govora /Sea Pioneer Denizcilik /Turcia
116.Ergul /Histria /Ermar Denizcilik /Turcia
117.Imbat /Birnova /Bora Denizcilik /Turcia
118.K. Nicolas /Frunzanesti /Sea Pioneer Denizcilik /Turcia
119.Kiana /Feldioara /Sea Pioneer Denizcilik /Turcia
120.Mistral /Odobesti /Bora Denizcilik /Turcia
121.Nazmi C /Medgidia /Canbaz Denizcilik /Turcia
122.Oasis West /Tirgu Lapus /Gulnak denizcilik /Turcia
123.Orhan Ayanoglu /Gostinu /Asli Deniz /Turcia
124.Royal /Riureni /Bora Denizcilik /Turcia
125.Turgut Usta /Tohani /Yagmur Deniz /Turcia
126.Yasar kaptan II /Azuga/ Arzu Denizcilik /Turcia
127.Yasar Kaptan III /Sadova /Arzu Denizcilik /Turcia
128.Daniela /Cimpia Turzii /Pic Shipping LTD /Ucraina
129.Newfane /Reghin /Diamant Co /Ucraina
130.Nika /Hagieni /Pic Shipping /Ucraina
131.Svyataya Aleksandra /Tirgu Frumos /Fedcom Shipping /Ucraina
132.Toulon /Foisor /Vernon Shipping /Ucraina
133.Vikki Costinesti /Pic Shipping /Ucraina
134.Cervine /Bazias 4 /DART Line /UK
135. Cyclopus /Teleorman /IMMS London /UK
136. Halima K/ Filioara/ IMMS London/ UK
137.Lady Bana /Tirgu Neamt /IMMS London /UK
138. Moon Light / Solca / IMMS London /UK
139.Phocine /Bazias 3 /Dart Line /UK
140.Shingal /Filaret /IMMS London /UK
141.Amadeo /Navodari /Ravenscroft Ship management /USA
142. Kimberly/ Bailesti /Eastmark Accociates Inc /USA

SURSE:Starea natiunii

Wikipedia

February 9, 2012 - Posted by | education | , , , , ,

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: